Tips om online verkoopprocessen te optimaliseren

Tips om online verkoopprocessen te optimaliseren

Wanneer je bezoekers op je webshop krijgt, dan wil je natuurlijk dat zij hun winkelwagentjes vol laden en zoveel mogelijk geld uitgeven. Maar wat als ze dat niet doen? De moderne consument leidt een actief leven. Mensen zijn altijd op zoek naar online informatie over de beste koop en weten hoe ze prijzen van verschillende webshops moeten vergelijken. Soms komen ze bij je terug, soms niet. Hoe beter jij je webshop hebt ingericht, hoe groter de kans is dat ze voor jou kiezen. Om je daarbij te helpen: een aantal tips om online verkoopprocessen te optimaliseren.

 

#1. Analyseer en optimaliseer je bestelpagina

Als 15% van je bezoekers producten in hun winkelwagentje legt maar slechts 3% daadwerkelijk de bestelling afrondt, dan loop je een hoop inkomsten mis. In zo’n geval is het zeker de moeite waard om te onderzoeken op welke manieren je je bestelpagina kunt optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld overwegen om meer betaalmogelijkheden aan te bieden of een webshop keurmerk aan te vragen om te laten zien dat je privacy en veiligheid belangrijk vindt. Wellicht kun je meer potentiele kopers over de streep trekken door (bij een minimale besteding) een gratis verzending aan te bieden.

 

#2. Vraag niet om overbodige informatie

Of het nu gaat om een lead-capture formulier of een bestelformulier, als mensen het niet willen invullen, dan doen ze dat niet. Zo simpel is het. Niemand heeft zin om tientallen velden in te vullen, ook niet voor een leuke korting op hun volgende aankoop. In de wereld van e-commerce geldt dat kortere formulieren doorgaans beter presteren. Hoe minder informatie een bezoeker hoeft in te vullen, hoe beter! Vraag alleen om de meest essentiële informatie. Wil je alleen een emailadres van een bezoeker? Vraag dan niet om de naam en woonplaats, maar hou het bij een simpel invulveldje voor alleen het emailadres.

 

#3. Biedt gepersonaliseerde producten aan

Met een online product configurator kunnen je bezoekers real-time hun producten personaliseren. Dit biedt niet alleen meer mogelijkheden, het bespaart jou ook tijd, mankracht en kosten. Bovendien kun je op deze manier complexe productaanvragen simplificeren. Als je een dergelijke functie in je webshop wilt integreren, zorg dan dat ook de prijs van het product real-time wordt aangepast aan de wijzigingen die de bezoeker doet. Mensen willen altijd weten waar ze aan toe zijn!

Redactie
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Laat een bericht achter

Uw email adres wordt niet weergegeven. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *