De verschillende functies van een verpakking

De verschillende functies van een verpakking

De verpakking is van cruciaal belang voor het succes van een product. Zelfs de beste producten zullen niet verkopen als ze voorzien zijn van slechte verpakkingen. Wij hebben een aantal van de belangrijkste functies van een verpakking op een rijtje gezet. 

#1. Identificatie

De verpakking dient als identificatiemiddel van het product. Consumenten kijken naar de verpakking om te weten wat ze kopen. Elk merk maakt gebruik van verpakkingen in specifieke kleuren, afmetingen en vormen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Dit creëert herkenbaarheid bij de consument. Goede voorbeelden hiervan zijn de geel met zwarte fotorolletjes van Kodak, de rode pakken koffie van Douwe Egberts en de blauwe dozen van CoolBlue. 

 

#2. Bescherming

De belangrijkste functie van een verpakking is om het product (en de kwaliteit ervan) te beschermen tegen beschadigingen, vuil, vocht, stof en insecten. De juiste verpakking draagt bij aan een langere houdbaarheid van het product. Dat is tevens de reden dat je producten waarvan de verpakking na aankoop beschadigd blijkt te zijn, vaak gratis kunt retourneren; de fabrikant kan dan namelijk de kwaliteit niet meer waarborgen.

 

#3. Gebruiksgemak

Verpakkingen worden ontworpen om de consument een optimaal gebruiksgemak te bieden. Fabrikanten zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om het gebruiksgemak van hun producten te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan de schenkdopjes die je tegenwoordig op melkpakken ziet, of conservenblikken die open kunnen worden getrokken met een lipje in plaats van dat je een blikopener nodig hebt.

 

#4. Logistiek

Bij de keuze voor een verpakking wordt ook rekening gehouden met de logistiek. De producten moeten eenvoudig te transporteren zijn, van de fabriek naar de groothandel, winkel en/of het distributiecentrum. Dat betekent dat de verpakkingen stapelbaar worden gemaakt. Hoe compacter ze gestapeld kunnen worden, hoe efficiënter de logistiek.

 

#5. Promotie

De verpakking is doorgaans ook een belangrijk onderdeel van de promotie van het product. Je kunt de verpakking zien als een soort passieve verkoper. Producten met aantrekkelijke, opvallende verpakkingen verkopen makkelijker. De meeste mensen zijn bijzonder visueel ingesteld en kiezen vaker dan niet een product op basis van hoe de verpakking eruitziet.

Redactie
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Laat een bericht achter

Uw email adres wordt niet weergegeven. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *